Solit – nesolit

Zima je téměř bez sněhu a zimní údržba komunikací města probíhala podle plánu. Příspěvek na facebooku MěÚ se zabývá tím, zda udržovat chodníky a silnice solí nebo jen inertním posypem (kamennou drtí). 

Ve facebookové diskusi jednoznačně zaznívá „vůbec nesolit“. V anketě na webu MěÚ hlasovalo zatím 30 lidí a průběžný výsledek již tak jednoznačný není. Na otázku „Během zimy, když napadne sníh…“ zatím 3%  volí „bych solil(a) všechny chodníky a ulice“, 40 % „bych solil(a) jenom hlavní chodníky a ulice“ a 57 % „nesolil(a) bych vůbec“.

Anketě předchází na facebooku MěÚ velmi pěkný příspěvek porovnávající PRO a PROTI obou řešení zimní údržby. Text bez úpravy uvádíme níže.

nádraží Úvaly, leden 2016
FOTO: Bezbariérová klouzačka na nádraží v Úvalech v podání SŽDC.

V jednoduché anketě se neřeší, že město není bezbariérové, jestli někde ve svažitých místech nechybí madla nebo jestli je dost laviček. Také zdravotní rizika hůře pohyblivých lidí při pádu jsou značná.
V otázce, zda je lepší sůl nebo posyp, již má jasno SŽDC na téměř hotovém úvalském nádraží – posyp kamennou drtí, ale velmi, velmi málo, aby zbylo na příští rok…

nádraží Úvaly, leden 2016
FOTO: Na úplně novém nástupišti směr Český Brod a Kolín, kde chybí přístřešek, většinu neuklizeného sněhu odfouknou rychlíky.

Z facebooku MěÚ:

Solit nebo nesolit?
První (a doufejme, že nikoli poslední) záchvěv zimy nás postavil před nelehkou otázku. Solit či nesolit v našem městě chodníky a silnice? Současná praxe našich Technických služeb vychází z pravidel, která platí již řadu let. Komunikace a chodníky zařazené do I. pořadí se solí celé, u silnic v II. a III. pořadí se solí jen křižovatky a prudká stoupání. Na ostatních komunikacích a chodnících se jen pluhuje, případně používá inertní materiál (drť, štěrk). operační plán zimní údržby najdete na www.mestouvaly.cz.

Argumenty proti solení:
1) sůl je agresivní materiál – poškozuje boty, dlažbu, povrch komunikací, základy a omítky domů. Ani autům dvakrát neprospívá
2) sůl poškozuje stromy a rostliny u cest, zvířatům rozežírá tlapky, dostává se vsakem a kanalizací do spodních vod
3) při teplotách pod -10°C sůl neúčinkuje. V principu tedy sůl nezaručí sjízdnost (schůdnost), jen usnadní údržbu při nižších mrazech.
3) polorozpuštěná slaná kaše klouže ještě více než ujetý sníh
4) bílé, zasněžené město je hezčí než hnědá slaná břečka

Argumenty pro solení:
1) sůl do -6°C rychle a dlouhodobě (až 3 dny) účinkuje
2) aplikace je snadná
3) na rozdíl od písku sůl nezanáší kanalizaci
4) rozdrcený štěrk na jaře práší, odletující kaménky poškozují karosérii aut
Argumentů pro a proti je bezpochyby více, u nás, na radnici však přesto zvažujeme, že bychom od příští zimní sezóny zkusili ekologičtější přístup a solení maximálně omezili (v podstatě bychom solili jen úseky v prudkých kopcích) a zimní údržbu omezili na pluhování a případně inertní posyp. Od řidičů a chodců však pohyb po neposolených chodnících a silnicích bude vyžadovat mnohem více obezřetnosti.

Zajímá nás však Váš názor. Solit nebo nesolit? Napište nám do diskuse na facebooku, napište nám na mail nebo hlasujte na webu města!

Do ankety MěÚ se stále můžete zapojit i vy…

 nádraží Úvaly, leden 2016
FOTO: posyp okraje nástupiště kamennou drtí již dávno zapadal dalším sněhem…

nádraží Úvaly, leden 2016
FOTO: Také vstup do nádražního podchodu patří do (ne)údržby SŽDC…

Written by