S dobou se proměňuje celé město, ulice a chodníky. Skloňme hlavu a podívejme se pod nohy a kola aut. Dlouho očekávaná modernizace odbagrovává minulost.
Není to tak dávno, kdy jedinou celou zpevněnou silnicí napříč městem byla původní okresní silnice Praha – Český Brod. Od Prahy jste město Úvaly projeli vydlážděnou silnicí po ulici dnes nazvaných Pražská – Husova – náměstí Arnošta z Pardubic – Riegerova – 5. května dále na Český Brod.
Zpevněný povrch byl v Úvalech vzácností. Radovat se mohla například spodní příkrá část ulice 28. října.
FOTO: ulice 28. října, fotografie z roku 2014 také napovídá, proč se Úvalům říkalo město v zeleni
Některé ulice takové štěstí nemají. Přes množství suti se nikdy nejednalo o bezpečně sjízdný povrch například v ulici Švermova.
FOTO: ulice Švermova 2014, při dostatku sněhu skvělé místo pro sáňkování dětí
Nyní se za přispění Středočeského kraje zcela obnovuje ulice 5. května, dřívější výpadovka z Úval na Český Brod. Spodní část ulice byla poznamenaná plynofikací, stavbou kanalizace a vodovodu, ale v horní části ulice u hřbitova se ještě dala v celé šíři komunikace obdivovat mistrovská práce dlaždičů první republiky. Komunikace přečkala ve výborném stavu. Povrch netvoří žulové dlažební kostky, ale do čtvercových šablon skládaný štípaný kámen.
Pozůstatkem začátku zpevňování povrchu ulic v devadesátých letech 20. století je například ulice Vojanova. Když se začala vyrábět a hromadně používat betonová dlažba, zkoušela se zde trvanlivost dlažby, která měla jít v případě výkopů inženýrských sítí znovu použít, položit zpět.
FOTO: Ulice Vojanova po zátěžových zkouškách uplynulých necelých dvaceti let
Dnešní standard modernizace povrchu ulic ve čtvrti nad nádražím – chodníky z betonové dlažby, vozovka asfalt.
FOTO: ulice Alešova po modernizaci, 2014
Středočeský kraj dokončí „průtah“ městem kompletní obnovou ulice Pražská. I její stoletý povrch už poznal obruče vozů i pásy tanků. Na krásně skládané dlažbě opotřebení ale znát není.
FOTO: Pražskou čeká totální obnova po dokončení ulice 5. května