Na území Čech se mýto vybíralo od konce 13. Století. Název „mýto“ vznikl zřejmě tak, že okolí cesty muselo být „vymýceno, co by kamenem dohodil“.
Středověké mýto
V Úvalech byl postaven se souhlasem krále Vladislava II. Jagellonského most přes Výmolu v dnešní Riegrově ulici. Ke stavbě mostu se vztahuje 11. září 1489 panovníkem udělené dědičné právo vybírat zde mýto. Výmola byla vždy popisována a to až do přelomu 19. a 20. století jako říčka a teklo v ní více vody než teče běžně dnes.
Starý kamenný most vedoucí na náměstí v Úvalech z dnešní ulice Riegerova byl zbořen při rekonstrukci vozovky a náměstí v roce 2017.
Další písemný popis existence mýtnice je z doby, kdy mýtnice byla na rohu dnešní ulice 5. května a Dvořákovy. Na místě dnešního rodinného domu čp. 40 stávala v té době obilní sýpka, která sloužila i jako mýtnice.
Roku 1850 byla bývalá vrchnostenská mýtnice přestavěna na synagogu se židovskou školou. Došlo k přesunutí mýtnice níže k vjezdu do města k domu č.p. 65 a 71. Mýto se ještě vybíralo v domku čp. 11 (u mostu) a potom v domku u obecního lomu (proti dnešním Technickým službám).
Mýtné obecně sloužilo k financování výstavby a udržování zejména dálkových cest a mostů. S příchodem průmyslové revoluce se od zpoplatnění cest ustupovalo, s výjimkou poplatků za přejezd mostů. Kdy přesně došlo ke zrušení mýta v Úvalech není zřejmě zaznamenáno.
Mýto od roku 2020
S odstupem více než sta let se mýtné na komunikaci v Úvalech znovu zavedlo v souvislosti se zpoplatněním silnic 1. třídy pro nákladní automobily a autobusy. Od 1. 1. 2020 se placení mýta týká silnice Úvaly – Kolín.
S rozšířením placení mýtného z 1400 na 2300 km českých silnic je zpoplatněna také silnice 12 Praha – Kolín, která prochází městem Úvaly.
Zpoplatnění je stanoveno podle typu vozidla a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci. Úhradě mýtného podléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny.
Mýto je monitorováno satelitním systémem s kontrolní podporou kamer na mýtných branách a mobilních jednotkách.
FOTO: Mýtná brána v listopadu 2019 nově vyrostla na silnici mezi Úvaly a Tuklaty před benzinovou stanicí.
Nákladní automobil podle počtu náprav a emisní třídy zaplatí za jednosměrné projetí silnice 12 na trase Praha – Kolín mezi 27,02 až 134,06 Kč. Autobus (nejlepší emisní třída EEV) na trase Úvaly – Kolín a zpět zaplatí 54,72 Kč. Školní zájezdy a cesty do krytého bazénu to dramaticky neprodraží, ale počet a výše daní a poplatků placených státu, přes postupující elektronizaci celé společnosti, stále roste.
Mapa zpoplatněných komunikací, zdroj mytocz.eu
Na silnici Praha – Kolín jsou z placení vyloučeny úseky průjezdu obcemi (např. Rostoklaty, Úvaly,…). Placení mýta se tak netýká např. průjezdu nákladního automobilu v Úvalech z Radlické čtvrti po silnici „12“ do sběrného dvoru na Hostíně. Placené úseky jsou označeny dopravní značkou „mýtné“ a „konec mýtného“.
Správu mýtného systému pro stát zajišťuje společnost CzechToll. Tato společnost patří do skupiny firem, ve kterých vlastnicky figuruje Petr Kellner (*1964) – mj. vlastní telefonní společnost O2 a českou telekomunikační infrastrukturu CETIN a ČD Telematika, mediální společnost CME s televizí NOVA, společnost poskytující půjčky Home Credit, skupinu internetových obchodů Mall – CZC, Košík, Heureka,…
další informace na wikipedia.org