Konec závodní kariéry u Úval

Úvaly na hlavní silnici za Prahou byly na začátku 20. století také dějištěm automobilových závodů. 

I v blízkém Českém Brodě v letech 1934 – 1938 byli k vidění špičkoví závodníci a nejrychlejší motocykly a automobily. Závod „Českobrodský okruh“ jezdily značky Bugatti, Walter, Jawa, Aero a další. Zájem diváků ještě zvyšoval slosovatelný program za 2 Kč, s hlavní výhrou v podobě motocyklu Ogar v hodnotě 5300 Kč.
Za velmi úspěšnou českou automobilku Aero se předních evropských závodů účastnili zkušební a závodní jezdec porážející i závodníky Mercedes-Benz Bohumil Turek a Ella Slavíková. Díky svým výsledkům se stávali vzorem dalším. První ročník Českobrodského okruhu v roce 1934 vyhrála z dam závodnice Ella Slavíková na voze Aero.

Zmíníme ještě jednu ženu za volantem. V květnu 1935 získala 3. místo Cílové jízdy Republikánského autoklubu při příležitosti Hospodářské výstavy s vozem Tatra 57 Ella Stejskalová z Úval. V dalších letech sklízí úspěchy i na dalších automobilových závodech.

Bohumil Turek a Ella Slavíková

Kariéra závodníka Bohumila Turka, který prozávodil tisíce kilometrů po Evropě až po Afriku, skončila 15. června 1935 při závodě „1000 mil československých“. Závod se jel na trati Praha – Kolín – Německý Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava dvakrát tam a zpět, celkem 1540 km. Celý závod, který vedl přes Úvaly, dokončilo z devatenácti vozů jen šest. Závod byl poznamenám tragickou nehodou jezdce Františka Kůrky za Velkým Meziříčím. Bohumil Turek s Elou Slavíkovou startovali na voze Aero 30. Po kontaktu se soupeřem shodou okolností u Úval Bohumil Turek těžce havaroval. Měl zlomenou spodinu lebeční a horní čelist, tržné rány, deformovaný nos, hrozilo mu oslepnutí a v dalších letech absolvoval mnoho plastických operací obličeje. Ella Slavíková měla po kolizi zlomenou klíční kost a otřes mozku.

Tradice motocyklových a automobilových závodů Českobrodský okruh (1934 – 1938) ukončená druhou světovou válkou byla v Českém Brodě obnovena v roce 2002 jako závod veteránů. … wikipedia.org
1000 mil československých …  wikipedia.org
Bohumil Turek … wikipedia.org

Ella Stejskalová

Havárie ukončila závodní kariéru i další závodnici, o které jsme se zmínili. Na 4. ročníku „Českobrodského okruhu“ v roce 1937 havarovala ve voze Walter Junior S úvalská závodnice Ella Stejskalová. Dobový tisk o nehodě u rybníčka v Nové Vsi napsal: „Paní Stejskalová přerazila 6 patníků. Odštěpkem jednoho z nich, který přelétl malý rybník, byli zraněni dva hoši, čtrnáctiletý Hromádka utrpěl lehké pohmožděniny levého kyčle a po ošetření byl propuštěn; zranění osmiletého Bedřicha Jílka je vážné. Má zlomenou pravou klíční kost, jedno žebro a z roztržených plic krvácení do dutiny břišní.“ Ella Stejskalová přežila havárii bez zranění, ale byl to pro ni poslední závod.


Zdroj:  Pondělí národních listů a národa, 24.5.1937, digitalniknihovna.cz 

Ve světle závažných nehod na závodě 1000 mil se nechal slyšet i prezident Tomáš Garrigue Masaryk, že nehodlá dále protektorovat závod, při kterém se zabíjejí lidé. Motocyklovou a automobilovou zábavu poměřování výkonu strojů v nejrůznějších soutěžích ukončila také blížící se druhá světová válka.
Ke kariéře úvalské rodačky Elly Stejskalové se ještě vrátíme v dalším příspěvku /Automobilová závodnice z Úval/.

havárie v Nové vsi, 4. ročník „Českobrodského okruhu“ v roce 1937
Fotografie z rodinného archivu, Pavel Kotlaba
titulní fotografie: z Českobrodského okruhu v roce 1937

 

Written by