Významnou památku, kterou nelze při návštěvě Úval minout je železniční most – viadukt „Devět kanálů“.
Stavba je zapsaná v v seznamu Národního památkového ústavu. Traduje se, že při plánu nové železniční tratě se železnice nesměla zakousnout do polí ve Škvorci a tak byla trať vedena přes Úvaly.
Délka 135 metrů a výška až 13 metrů
Při stavbě v Úval bylo nutné překonat údolí potoka Výmoly a na trati Praha – Kolín vznikl dominantní železniční most dlouhý 135 metrů a vysoký až 13 metrů.
Od nádraží je most vzdálený asi 600 m, dostupný přímo z náměstí (v rohu u drogerie) do ulice Komenského a vlevo dolů uličkou Hálkova. Pod mostem byla v roce 2016 vybudována asfaltová cestička, kterou pohodlně projdete pod mostem a podél potoka Výmola se dostanete zpět na druhý konec náměstí.
Z levé strany od náměstí je vedle původního pískovcového mostu přistavěna kopie mostu z betonu, díky které se trať rozšířila o třetí kolej. Fotografii původního mostu tak lze pořídit přes zahrady nejlépe z hráze cukrovarského rybníka Fabrák (projdete-li pod viaduktem a po mostě přes potok).
Foto: pískovcový most, záběr přes zahrady
Výstavba duben – listopad 1844
Za dohledu inženýra Jana Pernera byl zděný most vystavěn z pískovcových a žulových kvádrů v rekordně krátkém čase sedmi měsíců. Stavba byla zahájena 15. dubna a byla dokončena 30. listopadu 1844. Most na hlavní železniční trati Praha – Kolín je stočen do mírného oblouku. Výška mostu dosahuje až 13 metrů, šířka pískovcového mostu u paty pilířů je 6 metrů. V horní části je most dlouhý přibližně 135 metrů. Oblouky mostu jsou půlkruhové, rozpětí každého je přibližně 9 metrů.
Časová schránka z roku 1844
Nad klenák ve třetím oblouku ve směru od Prahy byla 30. listopadu 1844 slavnostně uložena schránka se seznamem všech, kteří se na stavbě podíleli, plánky a mince a stavbu oslavující báseň Jana Pravoslava Koubka „Ohlas radostných citů“. Stalo se tak za účasti lidu ze širokého okolí, duchovních hodnostářů, samotného arcibiskupa, arcivévody Štěpána a arcivévody Ferdinanda Karla.
Při rekonstrukci mostu v roce 2015 schránka nebyla nalezena a v oblouku mostu tak dál čeká na otevření.
Železniční nehoda 1904
Přímo na viaduktu došlo v roce 1904 k železniční nehodě. Při hrozivě vypadající nehodě nákladního vlaku, který měl 75 vagónů, spadly dva vozy z mostu dolů. Visící vagony z viaduktu a bílý rozsypaný cukr byly soustem pro tehdejší bulvární novináře. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Železobetonové dvojče postavené v letech 1953 – 1954
Při rozšiřování železniční trati o třetí kolej byl vlevo ve směru od Prahy k mostu přistavěn v těsné blízkosti (s jeden a půl metrovou mezerou) tvarově shodný most ze železobetonu.
Foto: Novodobá přístavba mostu vlevo, za ním původní most
Rekonstrukce viaduktu v letech 2014 – 2016
Při rekonstrukci a modernizaci železniční tratě byl rekonstruován také viadukt. Mostní pilíře původního mostu byly neplánovaně zpevněny a nově mají betonové patky. Svršek obou mostů je spojen a má betonovou desku – zpevňující parapet.
Okolí mostu zaneřáděné černou skládkou odpadu je již snad definitivně minulostí. Nově pod mostem vede zpevněná asfaltová cestička, kterou podél potoka vyjdete v Riegerově ulici (u základní školy na druhém konci náměstí). Obnova se týkala také betonového dvojčete mostu.
Časová schránka z roku 2015
Do pilíře mostu (v dostatečné výšce) byla 11. 11. 2015 starostou města za hojné účasti a zájmu občanů města vložena nová časová schránka. Kromě sady dobových platidel, denního tisku, vzkazu starosty také mj. obsahuje notový záznam písní úvalské skupiny Divokej Bill.
Technická památka má turistickou vizitku a turistickou známku.