Přestavba nádraží v Úvalech pokračuje. Město je dopravně rozdělené a tak se už čeká na červenec, kdy bude nádraží v Úvalech fungovat v plné kráse…
Uplynulo již asi 15 let co se v Úvalech začalo mluvit o modernizaci železničního koridoru. Přes nedostatky při povolování stavby a úspěšné protahování ze strany jednoho aktivisty se Úvaly dočkaly zahájení modernizace až v roce 2014. Úsek přes Úvaly se na tomto koridoru staví jako poslední. Úvaláci se těšili, že státní dráhy a státní Správa železničních a dopravních cest (SŽDC) má již po letitých zkušenostech vše odladěné.
Ještě není stavba hotová a v nádražním podchodu se už ozývají hanlivá slova na adresu projektantů. Ostrovní nástupiště se mírně zúžilo a s ním se zúžilo i schodiště, které je jediným přístupem na něj. Původně z podchodu vedla schodiště na obě strany a obě schodiště byla širší. Dnes lidé čekají frontu, aby mohli odejít z nástupiště. Známe to z Hlavního nádraží v Praze, kde lidé přebíhají k jinému schodišti. V Úvalech jinou volbu nemají. Druhé vyústění z podchodu padlo za oběť výtahu. Někdy nejde ani stihnout vlak, když se v protisměru ze schodů valí proud lidí vystupujících z vlaku.
Nedostatky stavby současný starosta aktivně zachraňoval již v minulém roce, když se zavíral podchod na náměstí. To se ukázalo, že se dráhy a SŽDC příliš neohlíží na přesuny lidí mezi náměstím, školou, lékařem, od autobusů … z jedné strany rozpůlených Úval na druhou stranu. Dodatečně byla vybudována pěšinka podél kolejí od náměstí k nádražnímu podchodu, která provizorně končí dřevěným schodištěm. Bezbariérový přístup není, ale je to rychlý způsob, jak se dostat na druhou stranu města nebo na vlak do práce a do školy směrem na Český Brod a Kolín. Zda tento výkvět architektury státní dráhy a SŽDC ponechají Úvalům na trvalo prý není jisté. Určitě ale jde o perfektní nápad a dobré vylepšení přístupu na nádraží investorem.
Provizorní schodiště místo bezbariérového přístupu od náměstí do nádražního podchodu
Pokud toto řešení nezůstane, tak se přes trať od náměstí bude chodit opět pouze podchodem u závor. Starý mokrý a tmavý podchod, který se dokonce dostal i do videoklipu kapely Divokej Bill, bude nahrazen novým. Již se betonuje. Má být krásnější, suchý, osvětlený,… ale ne bezbariérový. S kolem se v něm asi nevytočíte a pokud se po příkrých schodech vydáte s kočárkem, tak asi nikdo další neprojde. Podchod je opět úzký, lomený,… Těžko říci jestli jím projde 6500 lidí procházející denně nádražím. A těžko odhadnout, proč dráhy šetřily na tomto tunelu vedoucím na náměstí města, které má brzo obývat 13 tis. lidí. Jaký je rozpočet celé stavby náročného úseku Běchovice – Úvaly nevíme, ale jen dotace z EU představuje 1 571 967 105 Kč … ano, 1,5 mld. Kč.
Nový podchod u závor ze strany od náměstí.
Na druhé straně budou dvě schodiště – do ulice a rovnou na první nástupiště
Překonat trať půjde tedy nejlépe vrchem jako dříve. Lidé počkají na interval otevřených závor, postaví se před auta a v jednom jízdním pruhu přeběhnou lidé od náměstí a opačným směrem tak, aby je nic nepřejelo. Při rekonstrukci přejezdu se totiž (zatím) nepočítá s výstavbou přechodu pro chodce navazujícího na chodníky na obou stranách hlavní komunikace. Zapomeňte v Úvalech také na cyklopruhy pro bezpečné překonání železnice. Ale špatnými zprávami není dobré příspěvek končit.
Již historie – kousek ostrůvku pro naskakování do vlaku na Kolín
Na straně k nádražní budově vzniká nové nástupiště. Skončí tak nebezpečné přecházení kolejí k vlaku i překonávání výškového rozdílu při „vyskakování“ do vlaku. Nástupiště v Úvalech směrem na Kolín se posune blíže k železničnímu přejezdu (k závorám) a staví se také zcela nové nástupiště na druhou stranu, kde stávaly vlaky na Beroun. Pozorný cestující si jistě všimnul, že betonové prefabrikáty jsou usazovány poměrně vysoko. Výškový rozdíl mezi chodníkem u nádražní budovy a nástupištěm je odhadem 50 cm. Proč se příchod k vlaku neudělal bezbariérově? Proč se koleje neusadily níže? Stejnou otázku jsme položili jednomu pracovníkovi přímo na stavbě. Měl v tom jasno… „koleje (Praha / Kolín) nemohou být jinak vysoko, troleje nejde pověsit níže, (starý) podchod je možná vysoko a máme to takhle v plánech…“. Od nádražní budovy tak na nástupiště budou vést schody. Bezpečné zejména pro ty, kteří na poslední chvíli dobíhají vlaky. Nehrozí totiž pád do kolejiště, ale ještě na schodech na nástupiště. A bezbariérové nájezdové rampy budou od staré nádražní budovy i na konci nástupiště.
Stavba „nultého“ nástupiště pro vlaky na Beroun.
Prostor za nástupištěm je projektován jako parkoviště.
Stavba „prvního“ nástupiště směrem na Kolín