Dveře malebného městečka

Úvaly byly označovány za „malebné městečko“. Každý dům měl svou tvář, ozdobenou šambránami, štukovanou a malovanou omítkou. Dřevěné poctivé dveře od truhláře byly u každého domu jiné, jinak barevné, zdobené vyřezáváním více nebo méně podle zadání, představ, ale i peněženky majitele domu

Úvalské tržiště

V říjnu 2023 jsme vyzkoušeli jak si umělá inteligence vymýšlí o Úvalech. Uběhlo hodně doby a vývoje. Generovaná videa se mj. stala hrozbou v předvolebních soubojích. Po dvou letech se podíváme na video, které je vygenerováno z obyčejné fotografie pořízené na náměstí v Úvalech.

První škola a učitel Foerster

Asi jste se také ve škole učili, že za vlády Marie Terezie byla v roce 1774 zavedena povinná školní docházka. Nebyla to tak úplně pravda. Však ještě ve druhé polovině 19. století byla zvlášť na venkově negramotnost běžným jevem. Do reformy v roce 1869 totiž vzdělávání dětí dál záviselo na libovůli a možnostech rodičů, ale všeobecným školním řádem císařovny byl poprvé státem definován systém výuky.

Úvaly součástí města Hodov

Plánování železniční tratě Praha – Olomouc bylo součástí Severní dráhy císaře Ferdinanda a plánu celé železniční sítě Rakousko – Uherska. V roce 1842 dokončil Alois Negrelli zprávu o návrzích sedmi tras mezi Vídní a Prahou, který byl předložen ke schválení až císaři. Byla v plánech trať přes Úvaly?

Slavnostní odhalení pamětních desek bojovníků za svobodu

Spolek pro postavení pomníku odboje, z. s.,Vás zve na slavnostní odhalení pamětních desek bojovníků za svobodu a obnovení československého státu v roce 1945, na paměť 80. výročí ukončení 2. světové války. Setkání účastníků, historiků, čestné stráže a dětí odbojářů 5. května 2025 v 17 hodin v Jiráskově ulici u bývalého hotelu Budka v Úvalech.

Cukrovar na Vinohradech

Ještě na konci 19. století se obyvatelé v Úvalech věnovali převáženě zemědělské výrobě a řemeslům navazujícím na čilý dopravní ruch. Vypěstovaná cukrová řepa se z Úval vozila ke zpracování do Liblic u Českého Brodu, kde fungoval cukrovar již od roku 1838. Stavba železnice snížila náklady spojené s přepravou surového cukru (získaného prvním zpracováním cukrové řepy) do rafinerie v Pečkách. I to byl jeden z impulsů k plánu na stavbu cukrovaru v Úvalech. Cukrovar v Úvalech se měl stát prvním velkým průmyslovým podnikem a u jeho založení se sešli všichni rolníci z Úval.